pORADY

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻAREK


Bardzo rzadko zdarza się aby przyczyną awarii były wady produkcyjne. Olbrzymia większość uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Dlatego przed zamontowaniem kolejnej turbosprężarki bardzo ważne jest ustalenie źródeł awarii aby zapobiec ponownemu uszkodzeniu turbiny z powodu niesprawności zewnętrznego osprzętu turbosprężarki. Oto główne przyczyny uszkodzeń i ich skutki:

ZANIECZYSZCZONY OLEJ

Dochodzi do tego najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także w efekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromne zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk. Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk wskutek czego uszkodzeniu ulegają wałek i obudowa.

OGRANICZONE SMAROWANIE LUB JEGO BRAK

Uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownych właściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. w wyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Dodatkowo rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie temperatury ich pracy.

PRACA W EKSTREMALNYCH WARUNKACH

Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy. Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.

ZANIECZYSZCZENIA W UKŁADZIE WYDECHOWYM I DOLOTOWYM

Dochodzi do nich w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego, jak też przyczyną może być niedokładny montaż. Sól w okresie zimowym lub piasek, jak również wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek turbiny.